“Migros had een open source serveropstelling nodig met hoge beschikbaarheid en continue gegevensbescherming, die onafhankelijk was van een virtuele omgeving en intern door het bedrijf werd beheerd.”
– Richard Huber, manager en lid van de raad van bestuur, Realstuff.
Terwijl bedrijven over de hele wereld nadenken over hoe ze hun verouderende serverinfrastructuur zullen aanpakken, heeft de Zwitserse supermarktgigant Migros de migratie van zijn serversystemen een vliegende start gegeven, een inspanning die een unieke aanpak vereiste voor gegevensbescherming en hoge beschikbaarheid van de IT-infrastructuur in zijn nationale netwerk van winkels.
Voor de inspanning, die in het voorjaar van 2009 begon, wendde Migros zich tot Realstuff Informatik AG, een in Bern, Zwitserland gevestigde leverancier van IT-servicebeheer voor bedrijven en overheidsinstanties, die een reseller is van SIOS-oplossingen aan de supermarktgigant. Tijdens het project werkte Realstuff samen met het SIOS Competence and Support Center voor Midden- en Oost-Europa, gevestigd in Dresden, Duitsland en beheerd door Computer Concept, voor systeemontwerp, klanttraining en ondersteuning in de moedertaal. Heel belangrijk voor de beslissing van Migros was de mogelijkheid om tijdens de regionale kantoortijd 24x7x365 ondersteuning te krijgen van het Competentie- en Ondersteuningscentrum. De gezamenlijke inspanning was gericht op de vervanging van het point-of-sale (POS)-serversysteem in de 650 winkels van Migros door een nieuw platform dat efficiënter te bedienen was en de dreiging van downtime minimaliseerde.
De migratie naar een nieuwe serveropstelling was voor Migros geen sinecure. Het bedrijf heeft honderden winkels, heeft ongeveer 84.000 werknemers en bedient ruim 2 miljoen coöperatieleden. Ongeveer 95 procent van alle Zwitserse huishoudens winkelt op de locaties, dezelfde winkels die een nieuw kassasysteem hebben of een nieuw systeem krijgen. Migros is ook online aanwezig in de detailhandel en exploiteert boekwinkels, banken en benzinestations, evenals winkels die meubels en elektronica verkopen.
Toen Migros zijn nieuwe serverplatform begon te ontwikkelen en lanceren, wendde het zich tot Realstuff om aan de unieke vereisten voor de implementatie te voldoen. Het bedrijf wilde een open source serverplatform dat niet afhankelijk was van virtuele omgevingen van derden en tegelijkertijd betrouwbare en betaalbare hoge beschikbaarheid en gegevensbescherming bood.
De uitdaging: hoge beschikbaarheid van POS-server
Migros gebruikt een POS-serversysteem dat in al zijn winkels prijs- en productassortimentinformatie verstrekt. Een hoge beschikbaarheid van de POS-gegevens is van cruciaal belang voor de dagelijkse verkoop van Migros: zonder een functionerend systeem zouden de productprijzen en het wegen van goederen niet op de locaties van het bedrijf kunnen plaatsvinden.
Bij het evalueren van de opties voor het updaten van zijn POS-servers kwam Migros tot de conclusie dat het een open source serveroplossing wilde, daarbij verwijzend naar de lagere kosten en flexibiliteit die doorgaans aan dit soort platforms gepaard gaan. Voor het open source platform selecteerde het bedrijf Groundworks, leverancier van open source systeem- en netwerkbeheersoftware die Realstuff als exclusieve partner beschouwt.
Bovendien besloot het bedrijf dat het geen virtueel serverplatform wilde. “Migros hield niet van het idee om zijn gegevens en diensten beschikbaar te stellen op servers van derden”, zegt Richard Huber, manager en lid van de raad van bestuur van Realstuff.
“Migros had een open source serveropstelling nodig met hoge beschikbaarheid en continue gegevensbescherming, die onafhankelijk was van een virtuele omgeving en intern door het bedrijf werd beheerd”, aldus de heer Huber. “Dit is enigszins uniek omdat andere bedrijven de neiging hebben om voor virtuele omgevingen te kiezen.”
Migros hanteert een conservatieve benadering bij het beheren van de IT-infrastructuur en het beschermen van gegevens. Het bedrijf wilde niet afhankelijk zijn van een virtuele regeling van derden. “Ze willen er zeker van zijn dat ze de activiteiten binnen het bedrijf houden, in plaats van afhankelijk te zijn van andere mensen”, aldus de heer Huber. Om tegemoet te komen aan de eisen van Migros heeft Realstuff, samen met Computer Concept en het SIOS Competence and Support Center, de SIOS Protection Suite gekozen voor replicatie om de gegevens in de nieuwe serveropstelling van de supermarktgigant te beschermen.
De oplossing: SIOS Protection Suite-oplossing met hoge beschikbaarheid
Realstuff implementeerde de SIOS Protection Suite-oplossing met hoge beschikbaarheid voor de constante monitoring van de POS-serversystemen van Migros. SIOS-softwarereplicatie beveiligte de gegevens die door de monitoringsoftware werden gegenereerd.
Op elke Migros-locatie maakt de continue gegevensbescherming gebruik van twee servers, beide in hetzelfde datacenter. Volgens het gegevensbeschermingsprotocol neemt de andere server onmiddellijk het werk over als de ene server niet werkt. Bovendien spiegelen beide servers gegevensassets op het monitoringsysteem.
Het regionale Competentie- en Ondersteuningscentrum heeft Realstuff geraadpleegd over het Migros-project en heeft inzicht en richting gegeven aan de lancering en het gebruik van de SIOS-oplossingen. De Duitse collega van Realstuff gaf ook een driedaagse workshop voor het bedrijf en Migros, waarbij training werd gegeven over de nieuwe producten en de implementatie van het nieuwe POS-serversysteem.
Voordelen: Hoge beschikbaarheid en gegevensbescherming voor POS-servers
Onder verwijzing naar de voordelen van het gebruik van de SIOS-oplossingen noemde de heer Huber de flexibiliteit, betrouwbaarheid en eenvoud van de producten met hoge beschikbaarheid en gegevensbescherming die deel uitmaken van de nieuwe Migros POS-serverconfiguratie.
“De implementatie van de SIOS-oplossingen verloopt goed. Onze collega’s uit Dresden hebben goed advies gegeven over de beste manier om de SIOS-oplossingen te installeren, zodat de gegevens altijd gesynchroniseerd blijven”, aldus Huber.
SIOS Protection Suite-software biedt continue monitoring van servers, opslag, applicaties, databases en netwerkverbindingen om storingspunten te detecteren. De clusteroplossing met hoge beschikbaarheid heeft tot doel geplande en ongeplande downtime te verminderen, de clientconnectiviteit te behouden en ononderbroken gegevenstoegang te bieden.
FT Systems Fault Tolerant Solutions
Wij bieden volledige oplossingen met de bijbehorende ondersteuning aan ten behoeve van de bescherming en continuïteit van bedrijfskritische toepassingen en cruciale data.
Andere Artikelen
Contact
Wat kost het en wat zijn de neveneffecten van een onderbreking in uw IT- en/of OT processen? Ga uitval of verstoring preventief tegen! Zorg dat de continuiteit voor uw bedrijf op orde is en beperk risico’s.