Disaster recovery

Disaster recovery ook wel bekent als noodherstel, is van cruciaal belang voor de voortgezette bedrijfsactiviteiten

Om precies te zijn is disaster recovery (DR) een strategie en een reeks beleidsregels, procedures en hulpmiddelen die ervoor zorgen dat kritieke IT-systemen, databases en applicaties blijven functioneren en beschikbaar zijn voor gebruikers wanneer zich een door de mens veroorzaakte ramp of een natuurramp voordoet. Hoewel het IT-team eigenaar is van de strategie voor herstel na een ramp, is DR een belangrijk onderdeel van het Business Continuity Plan van elke organisatie. Dit bestaat uit een strategie en een reeks beleidsregels, procedures en hulpmiddelen die ervoor zorgen dat het hele bedrijf na een ramp weer aan de slag kan.

Wat is een ramp?

Als we het over een ramp hebben, hoeft het geen volwaardige orkaan, tornado, overstroming of aardbeving te zijn die gevolgen heeft voor uw bedrijf. Rampen komen in vele vormen voor, waaronder een cyberaanval, gebruikersfouten, brand, diefstal, vandalisme en zelfs een terroristische aanslag. Kort gezegd is een ramp elke crisis die resulteert in een langdurige uitval van het systeem en/of groot gegevensverlies op grote schaal, met gevolgen voor uw IT-infrastructuur, datacenter en uw bedrijf.

Hoeveel bedrijven krijgen deze rampen?

In een recent  onderzoek van Spiceworks gaf 59 procent van de organisaties aan dat ze in de loop van een jaar één tot drie storingen hadden ervaren (dat wil zeggen elke onderbreking van het normale niveau van IT-gerelateerde dienstverlening), 11 procent had vier tot zes storingen, en 7 procent heeft er zeven of meer meegemaakt. Bovendien geeft het onderzoek ook aan dat grotere bedrijven, die afhankelijk zijn van een groter aantal diensten, een grotere kans hebben op storingen dan kleinere organisaties. Zo heeft 71 procent van de kleine bedrijven de afgelopen twaalf maanden te maken gehad met een of meer storingen, vergeleken met 79 procent van de middelgrote bedrijven en 87 procent van de grote bedrijven. Als je naar deze statistieken kijkt, weet je dat je op geleende tijd leeft als je niet over een rampenherstelplan beschikt.

 

Maar er is goed nieuws!

Vergeleken met de statistieken van voorgaande jaren lijkt het erop dat organisaties van elke omvang en uit alle sectoren het beter doen als het gaat om het opstellen van een rampenherstelplan. Volgens hetzelfde onderzoek van Spiceworks   beschikt 95 procent van de organisaties over een DR-plan, maar helaas test of voert 23 procent dit plan nooit uit. Het oefenen van uw DR-plan is net zo belangrijk als een leerlingbrandoefening of monsteroefening. Het hebben van een plan is slechts de eerste stap. Als de mensen die betrokken zijn bij de uitvoering van het plan niet weten wat ze moeten doen, kun je niet herstellen van een ramp

Minimaliseren

HA richt zich op het minimaliseren van downtime en het handhaven van continue operaties in het geval van systeemstoringen.

Redundante HA

Redundante systemen, software en gegevens bevinden zich op het lokale netwerk (LAN).

Synchroon (HA)

Gegevens worden synchroon gerepliceerd via het LAN, waardoor standby-instanties direct klaar zijn om over te nemen bij een storing.

Herstellen

DR richt zich op het herstellen van systemen, software en gegevens na een ramp zoals een natuurramp of grootschalige storing.

Redundante DR

Redundante componenten bevinden zich op een Wide Area Network (WAN) om gegevens over grote afstanden te repliceren.

Asynchroon (DR)

Gegevensreplicatie is asynchroon om de doorvoerprestaties niet te beïnvloeden, wat kan resulteren in vertragingen tijdens het herstelproces.

High Availability vs Disaster recovery

HA is gericht op het minimaliseren van downtime voor systemen met een focus op continue operaties, terwijl DR zich richt op het herstellen van systemen na een grootschalige storing of ramp, met tolerantie voor enige downtime en gegevensverlies.

RTO en RPO

In hoge beschikbaarheid (HA) streven we naar minimale downtime en gegevensverlies met zeer lage RTO’s en RPO’s, vaak binnen enkele seconden tot minuten. Bij noodherstel (DR) kan de RTO variëren van enkele minuten tot uren, terwijl de RPO ook kan variëren, waarbij sommige oplossingen enig gegevensverlies tolereren vanwege asynchrone replicatie over een WAN.